Denne artikel er fra 'Ugeskrift for investorer', som udgives af Fondsmæglerselskabet Maj Invest (investeringsforeningens porteføljeforvalter). Læs hele ugeskriftet her og tilmeld dig fremtidige udgaver på mail her.
Volkswagen står midt i et historisk strategisk skifte. Efter årtier med udvikling og produktion i Tyskland rykker Europas største bilproducent stadig større dele af aktiviteterne til Kina.
Det kinesiske marked giver adgang til væsentligt lavere omkostninger. Det giver kinesiske elbilproducenter som f.eks. BYD langt stærkere konkurrenceevne. Det gælder både inden for udvikling, energi, batterier og arbejdskraft.
Det har fået Volkswagen til at erklære, at:
- elbilproduktion er 50 pct. billigere i Kina end i Tyskland.
- udviklingstiden er 30 pct. kortere for nye elbilmodeller.
- batterileverancerne i Kina er markant billigere end i Tyskland.

Volkswagen investerer massivt i Kina – over 4 mia. euro siden 2022 – for at holde trit med kinesiske elbilkonkurrenter.
- Over 100 laboratorier i Kina dækker hele EV-værdikæden.
- Parallel udvikling af bil og software sænker omkostninger.
- Kina bliver første marked for 30 nye VW-elbilmodeller.
Samtidig kæmper Volkswagen med stigende omkostninger i Tyskland. Koncernen har annonceret, at man vil skære 35.000 arbejdspladser frem mod 2030. 
For Volkswagen er spørgsmålet, om strategien er nok til at genvinde tabt terræn i Kina.
Samtidig er udviklingen et spejl på den bredere forskydning i global industri: produktion følger omkostningseffektivitet – og i stigende grad også udvikling.
For de globale finansmarkeder understreger det, at konkurrenceevnen i bilindustrien nu i høj grad bliver afgjort i Asien.
